Vi har vært på besøk hos Stovner VGS
Har du hørt om Ingrid Refnin? Det hadde ikke vi heller før vi leste innlegget hennes i Aftenpostens Debatt & meninger. Vi ble både imponert og nysgjerrig, så vi ville høre mer…
Vi var så heldige å fikk møte Ingrid, lærer i samfunnsfag og psykologi på Stover VGS, på en varm junidag etter at elevene har tatt sommerferie. Ingrid imponerte oss med sitt innlegg om sitt møte med Stover VGS som nyutdannet lærer.
Ingrid er fra Moss med en annen bakgrunn enn de fleste elevene på skolen og dette var hennes første faste jobb som lærer og Stovner VGS gjorde inntrykk! Elever og lærere fikk Ingrid til å glede seg til mandag noe hun selv sier at hun ble overrasket over.
Vi ble nysgjerrige på Ingrid og hennes møte med fordommer og frykt og hva var det som gjorde at inntrykket snudde fra «orker ikke mer» til drømmejobb. 9 av 10 elever ved Stovner VGS har innvandrer bakgrunn. Bydelen er kjent for en del negative nyhetsoppslag, og hva gjør det med elevene spør vi. Det blir et feilaktig og urettferdig inntrykk, vi har mange flinke elever her og det gjør noe med ungdommenes selvbilde. Vi har problemer også som alle andre, men jeg synes det er synd at en hel bydel stemples ut ifra noen hendelser. Elevene trenger rollemodeller, trygge voksne og troen på at de vil dem vel, at de er bra nok og at deres multikulturelle bakgrunn er en ressurs og ikke en hindring i å nå sine drømmer og mål.
– Vi må komme sammen, sier Ingrid. – Vi må bygge bro mellom elevenes erfaringsbakgrunn og det samfunnet de skal ta del i. Og i det legger hun at vi må møte hverandre på en god og åpen måte, med respekt og skape trygghet og gode relasjoner og ikke minst, ta et oppgjør med egne fordommer.
Ingrid har fått mye positiv oppmerksomhet etter innlegget og skolen har bl.a fått besøk av kunnskapsministeren, men det beste var tilbakemeldingen fra elevene «Du står opp for Stovner».
Så var vi også nyskjerrig på å høre hva Ingrid tenker om Wake Me Up og hvordan vi kan være en ressurs for både ungdommene og lærerne på Stovner VGS og andre skoler.
– Jeg tenker at det er viktig å jobbe med psykisk helse. Nettopp det at en del unge sliter med andre utfordringer, problemer hjemme, angst, prestasjonsangst, usikkerhet rundt hvem man er, kjærlighetssorg etc. gjør det vanskeligere for dem å lære. Kanskje det da vil hjelpe elevene hvis de har noen å snakke med, sånn som en coach på WMU. For noen elever kan det være fint å bryte tankemønstre og jobbe med hvordan man tenker, sier Ingrid og fortsetter.
– Hvis elevene har det bra med seg selv, er det også større potensial for læring. Det er ikke alltid like lett for faglærere å fange opp alt i en hektisk hverdag. Elever kan virke glade eller som om de ikke bryr seg, men egentlig ha det vanskelig på innsiden. Noen elever oppleves som «vanskelige» av lærere, men ofte skyldes atferden noe underliggende. Jeg tror WMU kan være en god ressurs for å få til et bedre læringsmiljø for elevene. Jeg synes det er et bra lavterskeltilbud! Jeg tror at mange elever som har det vanskelig trenger noen å snakke og det at det er gratis hjelper.
Vi heier på Ingrid.
Etter møtet på Stovner VGS tok jeg selv et oppgjør med egne fordommer og sitter igjen med inntrykket «Stolt, Variert, Sammensveiset» som er skolens verdier.
Les hele innlegget som Ingrid hadde i Aftenposten her
Heidi Tannum